daily news
خواص دانه های چیا
- سلامت

آشنایی با مزایای دانه های چیا


دانه های چیا جزو سالم ترین غذاهای کره زمین هستند.

آنها دارای مواد مغذی هستند که می توانند فواید مهمی برای بدن و مغز شما داشته باشند.

دانه های چیا دانه های ریز سیاه از گیاه Salvia hispanica است که مربوط به نعناع است.

 دانه های چیا یک ماده غذایی کامل غلات هستند که معمولاً به صورت ارگانیک رشد می کنند. به علاوه ، آنها بدون GMO و به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند

دانه های چیا یک ماده غذایی مهم برای آزتک ها و مایاها در روز بود.

 آنها را به دلیل توانایی خود در تأمین انرژی پایدار ، به آنها اهدا کردند. در حقیقت ، "chia" کلمه باستانی مایان برای "قدرت" است.

علیرغم تاریخ باستان خود به عنوان اصلی رژیم ، دانه های چیا فقط به تازگی به عنوان یک غذای مدرن امروزی شناخته شدند

 

دانه چیا برای لاغری - چیا از خانواده نعناعیان و بومی کشور مکزیک است.

 

*** این دانه های ریز یک مشت تغذیه ای قدرتمند را بسته بندی می کنند.***

یک وعده (28 گرم) دانه چیا حاوی (1):

فیبر: 11 گرم.
پروتئین: 4 گرم.
چربی: 9 گرم (5 عدد از آنها امگا 3) است.
کلسیم: 18٪ از RDI.
منگنز: 30٪ از RDI.
منیزیم: 30٪ از RDI.
فسفر: 27٪ از RDI.
آنها همچنین حاوی مقدار مناسبی از روی ، ویتامین B3 (نیاسین) ، پتاسیم ، ویتامین B1 (تیامین) و ویتامین B2 هستند.


این امر به ویژه با توجه به اینکه این فقط یک اونس است ، برابر با 28 گرم یا حدود دو قاشق غذاخوری است. این مقدار کمی فقط 137 کالری و یک گرم کربوهیدرات قابل هضم را تأمین می کند.

جالب است که اگر فیبر را کم کنید - که اکثر آنها به عنوان کالری قابل استفاده برای بدن شما نیستند - دانه های چیا فقط شامل 101 کالری در هر اونس (28 گرم) هستند.

 

بیشتر بخوانید:خواص شگفت انگیز سیاه

دانه چیا برای لاغری - می توان دانه چیا را در انواع نوشیدنی و دسر استفاده کرد.

 

۱۵فواید درمانی دانه ی چیا

۱-از خستگی جلوگیری می کند

۲-سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

۳-فشارخون را کنترل می کند

۴-از آرتروز جلوگیری می کند

۵-اسید چرب امگا 3

۶-آنتی اکسیدان

۷-رفع اختلال در سوخت و ساز چربی ها 

۸-جذب آهن

۹-جذب ویتامین E

۱۰-وزن را کاهش می دهد

۱۱-کنترل و درمان دیابت

۱۲-از بیماری های قلبی جلوگیری می کند

۱۳-مبارزه با سرطان دهانه رحم و سرطان پستان

۱۴-داشتن پوست سالم

۱۵- بهبود سلامت قلب

 

طبع دانه چیا

طبیعت دانه چیا سرد و تر می باشد. دانه های چیا غنی از اسید های چرب امگا 3 و اسید های چرب ضروری آلفا لینولنیک و اسید لینولئیک، ویتامین های A، B، E و D و مواد معدنی فیبر، آهن، کلسیم، پتاسیم و کلسیم، فسفر و منگنز می باشند.

 

لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های چیا باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند؛ در واقع دانه های چیا در معده، آب جذب کرده، حجیم می شوند و فضای معده را پر می کنند و به این ترتیب مانع از پرخوری می شوند.

توصیه می شود که برای لاغری و کاهش وزن، روزانه دو قاشق غذا خوری چیا سید را به یک لیوان آب اضافه کنید، بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس بخورید.

دانه چیا شبه‌غله‌ای است که می‌تواند بخشی از برنامه‌ٔ کاهش وزن باشد. دانه چیا نمی‌تواند به‌سرعت موجب کاهش وزن شود. البته مصرف زیاد آن هم می‌تواند موجب افزایش وزن شود.

دانه چیا

طرز مصرف دانه چیا

  1. دانه های چیا را می توان به صورت دانه چیا خام و دانه چیا پخته استفاده کرد؛ دانه چیا خام را بر روی ماست، بلغور جو دوسر و یا کوفته ها بپاشید و بخورید.
  2. پودر دانه چیا را در پنکیک، کلوچه، نان و حتی پاستا استفاده کنید.
  3. دانه های چیا را به نسبت 1:10 در آب خیس کنید، یعنی 1.5 قاشق غذاخوری دانه چیا در یک فنجان آب، بگذارید حدود 30 دقیقه تا دو ساعت بمانند تا خوب لعاب آن ها در بیاید و سپس آن را در آبمیوه ها استفاده کنید.
  4. مخلوط دانه های چیا با آب می توانند به عنوان جایگزین تخم مرغ در رژیم غذایی وگان استفاده شوند. برای استفاده از آنها به عنوان جایگزین تخم مرغ 1 قاشق غذاخوری دانه های چیا را با 3 قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و بگذارید چند دقیقه بماند تا لعاب بیندازد و سپس آن را برای تهیه غذا استفاده کنید.

 

مضرات مصرف دانه چیا 

• ممکن است فیبر موجود در دانه چیا در افرادی که عادت به مصرف مواد غذایی پرفیبر ندارند سبب بروز مشکلات گوارشی و نفخ شود. به منظور حل این مشکل باید فیبر رژیم غذایی به تدریج افزایش یافته و به مقدار کافی آب نوشیده شود.

• این دانه حاوی کالری است (حدود ۶۹ کیلوکالری انرژی به ازای هر ۱ قاشق غذاخوری دانه چیا). بنابراین، همانند هر ماده غذایی دیگر اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود وزن افزایش پیدا می‌کند. اگر به دنبال کاهش وزن یا حفظ وزن خود هستید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید.

• درسال ۲۰۱۴ گزارش شده است در فردی که این دانه را به صورت خشک مصرف کرده و سپس یک لیوان آب نوشیده انسدادی در لوله مری رخ داده است. زیرا دانه خشک چیا آب را جذب کرده و حجم آن در گلوی فرد افزایش یافته است. توصیه می‌شود دانه چیا ابتدا با آب، سوپ، ماست و .. مخلوط شده و بعد از گذشت چند دقیقه مصرف شود.

About فاطمه

Read All Posts By فاطمه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *